::my followers::

Friday, July 30, 2010

our terrarium :)


halloo everyone. this week i'm extra busy a little bit sebab dapat assignment for horticulture practice. ni semua gara-gara en. zamil yang pergi pameran flower shower dekat putrajaya hari tu. oleh sebab beliau terminat terrarium masa pameran tu, beliau telah mengerahkan budak-budak kelas aku untuk membuat terrarium tu dalam masa seminggu. tak tahulah angin apa yang menyerang beliau ye tuan-tuan dan puan-puan sebab batch kami je yang kena buat benda alah ni for the first time in history.


even a little bit tak masuk akal nak buat dalam seminggu tapi it turns out to be a relief when benda ni jadi sangat cantik and kitorang pun enjoy buat benda ni.
saiz yang dia nak 600mm lebar x 1000mm panjang x 600mm tinggi. besar kot. aku duduk dalam tu pun muat tahu?? and another information to be added. kos nak buat semua ni guna budget kami sendiri.
group aku collect sorang seratus meh. memang kopak la aku. satu group ada 7 orang. means budget group aku ada RM700.


okay..firstly aku nak mention ape itu terrarium. mesti dah ade yang tertanya-tanya an.
terrarium ni adalah salah satu seni dalam menanam tanaman hiasan.
terrarium asalnya digunakan untuk membawa tanaman dari satu negara ke negara lain dengan menggunakan kapal.
kitorang guna bekas kaca macam akuarium tu. tempah la dengan bantuan budak-budak laki kelas aku.
satu bekas tu RM180. campur duit minyak and upah sewa lori dalam RM200 la untuk satu bekas kaca. tu baru bekas, belum campur tanah, sabut, and other things that should be used lagi. hailoh. tapi en. zamil cakap kitorg kena tipu, sebab mana ada tempah kaca sampai RM180. tapi munir balas balik, "En Zamil tak pernah beli akurium ke?" and satu  kelas berderai ketawa malam semalam.
en. zamil sendiri gelak. means dia tak pernah beli la kut. hahaha..lawak la en. zamil ni.


dah la bekas kaca yang besar tu kitorang angkat sendiri naik tingkat 3 dari bawah fakulti. another fact to be added, yang angkat cuma 5 orang perempuan termasuk aku. jangan tanya mana pergi jejaka-jejaka macho kelas aku. huh.
sakit-sakit juga la tangan.
pergi shopping dekat nurseri abun dekat manjung. jalan-jalan makan abc dekat lumut dengan arisy, yasser, munir, beckham, mek, nemo, kak no and zira. arisy, beckham dengan munir curi pasir dekat teluk batik..hahaha


zira, nemo, mek
kutip lumut dekat nurseri sri iskandar :)


ada gaya tak? haha



ni pulak nurseri dekat manjung.
dengan mak nemo sekali.

in the making..
hari khamis malam nak present, rabu malam baru start buat.
hebat tak?


group lain pun busy

this is my group.. :))

ORNAMENTAL PLANTS USED

DIEFFENBACHIA EXOTICA


EPIPREMNUM AUREUM 'MARBLE QUEEN'


EPIPREMNUM AUREUM


EPISCIA CUPREATA 'FROSTY'

EUPHORBIA LACTEA


NEPHROLEPIS EXALTATA


MICROSORUM PUNCTATUM 'GRANDICEPS'


CALADIUM HAMBOLDTII

itu saja pokok-pokok yang kitorang guna. memang kerja gila la. senior-senior pun terkejut sebab dorang tak pernah dapat project buat terrarium ni. seminggu pulak tu!
thanks to our senior, rizal and faiz yang bagi idea and tolong kami malam tu. en. zamil love our work so much. :)
sorry to say, aku tak involve masa design terrarium. sebab aku incharge report editting, slideshow untuk presentation and banner. belakang tabir je beb. huhu
actually report tu kak no and zira yang buat. aku just check language and edit sikit-sikit je. hehe..tapi slideshow and banner memang aku buat la.
sampai tak tidur satu hari. yela..petang khamis submission drawing, khamis malam pulak assesment terrarium dengan presentation and report segala bagai.
balik dari kelas semalam memang aku balas dendam tido. sekali dengan petang tadi. nak pulak kelas plant materials II cancel. bahagia la hidup sekejap. ngeee~



p/s--> congrats to all. sangat enjoy even mula-mula merungut jugak. :))

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...